Even een update van de huidige situatie. Onbelast haal ik weer max aantal toeren, belast kom helaas nog niet verder dan 2500 toeren dat geeft 5.5. kn. op rustig water. Dus met een beetje goede tochtplanning kan ik rustig gaan zeilen. Ik probeer nog wel met nog eens de brandstoftoevoer te optimaliseren nog een paar honderd toeren erbij te peuren. Al is de verminderde compressie een gegeven.
Wat zijn de belangrijkste verbeteringen geweest; revisie van de verstuivers, die waren er slecht aan toe. Ik heb dat laten doen bij een gespecialiseerd bedrijf
mhautomotive.nl/, voor auto's, industrie en boot motoren, in mijn woonplaats Nijmegen voor slechts € 63,- per stuk. Dat is minder dan de helft van de gemiddelde prijzen in de watersport.
Ik heb er ook nog een spuitbus Tecflow in de luchtinlaat gespoten voor koolverwijdering. Omdat het terug plaatsen van de verstuivers en de Tecflow tegelijkertijd hebben plaats gevonden, heb ik geen zicht op het individuele resultaat. Ik ga uit van het grootste resultaat van de verstuivers. Maar misschien nog eens een spuitbusje kan geen kwaad.
Daarmee stop ik voorlopig met verre gaande ingrepen zoals koprevisie, waarvan de VP dealer in Lelystad zei daar weinig nut in te zien omdat de klachten daar niet direct naar verwijzen en ik krijg de indruk, ook van andere monteurs, dat ze liever de motor uit de boot hebben en daar waar nodig nog meer kunnen reviseren. De kosten daarvan vind ik vooralsnog te hoog.
Het starten van de motor geeft geen enkel problemen, geen rookontwikkeling of bovenmatig olie gebruik ook het koelwater blijft keurig op peil, en komt ook goed en snel op toeren tot die 2500. Mede daardoor durf ik rustig een sluis te pakken.
Jan